Anna olla sitä mieltä, että hän ei halua tehtä nukesta sellaista, jonka joka sauma on suorassa ja joka on mahtolisiman kaunis. Hän sanota, että tällaise toiminallisen nuken pitä ILMAISTA jotaki elävä elämä asioita. Kun elämäki on rososta, niin sitte on nuketki sitä. Ja tärke on se, että nukke on toimiva ja että sitä käytetä ja liikutella niinku elävä ihmistä.
perjantai 19. elokuuta 2011
VIÄ PARI KUVAA HISTORIAA
Lisään pari kuvaa nyt kumminki, kerta kiellon päälle. Siinon ensin Kustaa Vaasa ja MIkael Agricola. Ne vissihin neuvottelee että uskonpuhuristus ja luterilaisuus tulee Ruotti-Suomehen, taikka mikä nimitys silloon mahtaa olla ollu virois. Se oli 1500 -lukua. Sitte 1600 -luvulla oli puhurasoppisuuren aika, ja tiukka oliki, niin että tuo Getzelius vanhempi pisti lukutairon ja kristinopin kuulustelut kovalla kurilla käyntihin.
Näytelmä Renessanssiruhtinas, se nukkenäytelmä josta on sivutekstien kuva, kertoo siittä aijasta kun Vaasan poijat Erik ja Juhana sohisti keskensä, 1500 -luvun loppupuoliskolla.
Nyt täs ei oo palio nukkehommis oltu, kesäteräs on kaikki. On maalailtu vesiväriillä kuvia ja siihen on tullu tauti. Se on kauhian jännittävää, kun yhtää ei tiä millä lailla ne värit ja vesivirrat virtailee paperilla. Aina voi tietysti LUULLA että oppii tietähän.
Mieleen on tullu semmostaki, että jospa semmosistaki kuvista olis käyttöö nukke-esityksis. Ireoita saa antaa. Kuvataulujahan jo esiintyy tuos em. näytelmäs. Vesivärillä maalatuista tyypiistä tietysti saa pahvinukkeja, joita kyllä kans on puheena olevas näytelmäs.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti